marți, 30 aprilie 2019

Interviu cu actrița Carmen Magdalena Sascău



Motto: Mica scenă a teatrului nu prezintă doar o lume în miniatură, ci una vastă, atotcuprinzătoare, universală, despre esenţa vieţii.
 
 Altruismul, înclinația dăruirii însoţite de inspiraţie cred eu că o însoţesc pe actriţa Carmen Magdalena Sascău, care ne va spune mai multe in acest sens.

   -Mulţumesc pentru acceptul invitaţiei!!Anterior discutam despre noua ta vocaţie, poate ca fiind cea dintâi şi de vază, după cum te-ai referit?! Bine, eu ştiind de profesia iniţială.. poţi povesti?


Actriţa Carmen Magdalena Sascău: -După vreo 10 ani ca pedagog m-am apucat de teatru. De fapt, am ştiut că era de la început această înclinaţie, sau/și chemare launtrică, însă nu am urmat-o.... Până când în acel moment am reconsiderat tot, dându-mi seama că nu e târziu niciodată să fi tu însuţi sau însăţi și am dat examen la facultatea de teatru.
 Am în acest sens o vorbă ce sună cam aşa:
-”Fii ceea ce vrei să devii!” - C.M.S.
  - S-ar impune, astfel, o prezentare mai detaliată... Spre exemplu, cum ai ajuns şi instructoare de yoga după cele amintite?

 Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Am început să practic yoga acum 9 ani. În timp ce practicam acasă, o prietenă a început să mă imite, făcea toate posturile pe care le făceam şi eu... şi atunci am început să o îndrum, să îi fac mici ajustări ale posturilor. Atunci m-am gândit că aş putea să predau yoga, îmi vine foarte natural. Instructorul meu de atunci m-a rugat să îl înlocuiesc de câteva ori şi un lucru duce la altul: o prietenă mi-a spus că îşi deschide o sală de yoga şi mă vrea pe mine că instructoare.
 După care m-am hotărât să îmi iau certificatul de yoga şi unde altundeva decât în India? M-am întors modificată din toate punctele de vedere. După care am continuat cu predatul şi am început să practic Acroyoga, o combinaţie între acrobatică, yoga şi masaj terapeutic.
https://www.youtube.com/watch?v=UyAMbkExG4k
   - Revenind la teatru, consideri că teatrul cumva are ceva în comun cu yoga? Sau dacă nu în ce fel le îmbini?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Yoga şi teatrul nu se exclud una pe cealaltă, din contră, se completează foarte bine. Un pedagog de teatru polonez, Grotowsky, a preluat asane şi tehnici de pranayama din yoga şi le-a adaptat pentru lucrul cu actorii.
În cursurile mele de teatru, întotdeauna vei găsi elemente din yoga, începând de la exerciţii de respiraţie, de flexibilitate şi de forţă. Actorul are nevoie de un corp şi un mental puternic şi în acelaşi timp flexibil. Yoga dezvolta concentraţia şi memoria. Cel mai important este procentul de prezenţă în viaţă şi pe scenă.

"Amintete-ti ,,, Tu esti capodopera vietii tale! -C.M.S.

  -Ce anume consideri că este esenţial a avea, ori a fi actorul ca persoană pentru însuşirea unui personaj?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Ai nevoie să ajungi la tine însăţi/însuţi, să te descoperi, să dai toate măştile societăţii jos. Pe scenă eşti gol, cu sufletul dezgolit. Eşti vulnerabil şi în acelaşi timp puternic. Iar această forţă ţi-o dă curajul de a fi tu însuţi/însăţi într-o societate care ne vrea constant altcineva. Lucrul cu tine este cel mai important şi pentru aceasta sunt recunoscătoare teatrului care m-a salvat de la o viaţă falsă.
-"Pe scenă ești gol, cu sufletul dezgolit. Ești vulnerabil și în același timp puternic. Iar, această forță ți-o dă curajul de a fi tu însuți" - C.M.S.

https://www.facebook.com/groups/2201770576724893/
- Pe unde ai jucat (la care teatre) şi ce gen de piese, cum le-ai caracteriza rolurile jucate de tine, se aseamănă cumva între ele?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Se spune că niciun actor nu întâlneşte un personaj de care nu are nevoie. Fiecare personaj în parte era din mine, aspecte din mine care aveau nevoie de vindecare. Personajele cu care vi în contact te învaţă să descoperi lucruri despre tine şi despre alţii; ai revelaţii la fiecare repetiţie, suferi, plângi şi te bucuri alături de ele. Mi-am iubit fiecare personaj, iar dacă ar fi să aleg unul ar fi Alexandra, un copil fără copilărie, din spectacolul "Românie, dragă, Elveţia mea", în regia lui Mihai Lungeanu.
„Niciun actor nu întâlneşte un personaj de care nu are nevoie!” - Carmen Magdalena Sascău

 -Frumos! În genere, oare pentru ce teatrul continuă să se dezvolte? Înseamnă că scopul lui suprem are o continuitate vastă, universală şi chiar de nestăvilit!?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Teatrul este oglinda societăţii. Spectatorul nu vine la teatru pentru actori, ci pentru a se vedea pe el însuşi; de la teatru așteaptă să i se pună în față o oglindă a lui pe care nu o vede curent. Acum depinde de el dacă acceptă şi integrează ceea ce vede. Omul are nevoie să ştie că nu este singur, iar teatrul crează empatie şi vindecă. Întotdeauna vom avea nevoie de teatru, pentru că întotdeauna vom avea nevoie de purificare (catharsis) şi de întoarcere la esenţa.

Îmi place cum spunea Isus:
„-Fii din această lume, dar nu aparţine ei”

- Da, sublim...! Consideri oarecum că teatrul ar avea un rol important, ori tu ca actriţă, spre exemplu, ţi se pare că faci de fapt mai multe prin pilda rolului, educi spre exemplu...?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Cred că am răspuns mai sus. Teatrul vindeca şi purifică ceea ce societatea nu poate sau nu vrea să o mai facă. O profesoară ne-a spus în facultate că actorii sunt formatori de opinie şi că noi suntem aici pentru a da exemplu. Nu ştiu dacă dau sau nu exemplu, dar eu fac ce cred că este mai bine pe scenă şi în afara ei. O altă profesoară dragă mie ne-a spus: -"Totul are legătură cu Teatrul!" . Deci, aș dori ca toate manifestările mele să fie un exemplu pentru cursanţii mei, pentru oamenii din jurul meu, pentru colegii mei.

"Spectatorul nu vine la teatru pentru actori, ci pentru a se vedea pe sine însuși" - C.M.S.

- Se spune că teatrul a intrat într-o eră feminină a lui, ce crezi, oare de ce?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Nu ştiu dacă teatrul a intrat într-o epocă de matriarhat, dar cu siguranţă femeile au început să îşi aducă aminte de forța energiei feminine, şi nu mă refer aici la mult vehiculatul curent feminism, care este doar o manipulare. Ar fi vorba de instituţii care au diminuant importanta femeii, iar una e Biserica... dar lumea se trezeşte acum şi nu mai crede în aberaţiile de genul celor că femeia ar fi inferioară.

-Revenind la yoga, ca instructoare automat că eşti un instrument de educaţie, pe lângă efectele benefice ale acestei activităţi. Ce ți-ai mai propus să înveţi sau indici, cumva practicarea unor principii? Care ar fi acestea şi care dintre ele intervin şi în lucrul cu copiii?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Munca cu copiii este cel mai frumos cadou de la viaţă. Și da, copiii sunt foarte deschişi şi dornici să înveţe cât mai multe lucruri despre sistemul yoga. Pe lângă asanele fizice şi postura corectă a corpului îi învăţ şi despre celelalte ramuri ale practicii yoga: non-violența, disciplina, meditația, etc. Lor le plac foarte multe mantrele.
https://www.facebook.com/carmen.sas

 "_Munca cu copiii este cel mai frumos cadou de la viata" -C.M.S.

    -Am văzut la un moment dat că afirmai ceva despre necesitatea educării părinţilor înainte de a educa copiii, de ce crezi că ar fi necesar acest lucru?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: În lucrul meu cu copiii am observat că acolo unde credeam că sunt probleme cu ei, de fapt erau părinţii cei care aveau o disfuncție. Nu există copil cu probleme, există doar părinţi care au nevoie de vindecare. Copilul absoarbe ca un burete ce se întâmplă cu părintele, toate problemele de acasă, comportamentul părinţilor, etc. Dacă până aduci pe lume primul copil și nu ai acceptat, integrat, echilibrat toate aspectele fiinţei tale, foarte probabil că micuţul o să preia aceste „probleme” şi uite aşa ducem copilul la psiholog în loc să meargă părintele.
  Yoga pentru copii este un concept relativ nou la noi în ţară şi sper că în următorii ani să fie introdusă ca materie în toate şcolile. Mai nou am început să fac Acroyoga pentru cuplul părinte-copil.

 - În cadrul tuturor acestor activităţi pe care le ai, consideri că te susţine o anume inspiraţie, ori mai multe?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Orice om pe care îl întâlneşti are un rol în viaţa ta și poate fi o inspiraţie. Pe Benigni l-au întrebat de unde îşi ia personajele: -"de pe stradă, din metrou", a răspuns el. Mă inspiră foarte mult copiii. Mai exact, un copil de 3 ani, nepoţelul meu,  el m-a inspirat să devin instructoare de yoga pentru copii. Imita la un moment dat tot ce făceam eu şi am spus trebuie să o fac și pe asta. Iar dacă vorbim despre susţinere, da pot spune că un fost iubit m-a susţinut foarte mult în munca mea (teatrul şi yoga) şi m-a încurajat întotdeauna. Îî sunt recunoscătoare, dar cred că adevărata susţinere vine din interior. Mă retrag în mine şi mă ascult! Ceea ce mi se părea imposibil acum câţiva ani. Acum mi se pare minunat să poţi să petreci timp cu tine însăţi/însuţi. Nu mă plictisesc niciodată cu mine!
-"Nu știu dacă teatrul a intrat dintr-o perioadă de matriarhat, dar cu siguranță că femeile au început să își aducă aminte de forța energiei feminine! " -C.S.M.

   -Tot se afirmă că pentru cadrul societăţii ar fi necesară egalitatea între sexe (mai ales de către ele), însă unii parcă nici nu ştiu la ce se referă exact. Tu ce anume crezi despre asta?

Actriţa Carmen Magdalena Sascău: Nu cred în egalitatea dintre sexe, nu există aşa ceva. Există complementaritate! Mişcarea feministă este o manipulare la adresa femeii. O face să creadă că nu ar avea nevoie de un bărbat. Aberaţie! Avem nevoie unii de ceilalţi, altfel am fi unisex, nu?
  E nevoie, într-adevăr să reglăm anumite aspecte ale relaţionării dintre sexe. Femeia să îşi îndeplinească rolul de femeie, nu să se apuce să schimbe prize şi să taie lemne, iar bărbatul să îşi manifeste energia masculină stabilă. El este stâlpul, iar femeia îşi mulează energia pe el. Atunci când rolurile se inversează apar neînţelegeri, dezechilibre şi inevitabil rupturi dureroase.


Interviul a mai fost publicat și aci: http://confluente.org/valerian_mihoc_1556693418.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu